De Engelse game ontwikkelaar King Digital Entertainment heeft te maken met dalende spelersaantallen van haar succesvolle spel Candy Crush. Zowel het aantal actieve als ook het aantal betalende en het aantal unieke spelers staan de laatste tijd onder druk. De enige positieve ontwikkeling die te melden is betreft een lichte stijging in de gemiddelde besteding van de betalende spelers.
Het is de vraag of de nieuwe release van Soda Saga een halt kan toeroepen aan de trend. Candy Crush is nu in alle landen speelbaar via Facebook, IOS en Android. Soda Saga betreft een variant op Candy Crush Saga. In deze versie kunnen de snoepjes op andere manieren gecombineerd worden en worden er nieuwe power-ups geïntroduceerd. Nieuw zijn ook de frisdrankflessen.
Beleggers zitten te wachten op een waardige opvolger van het succesvolle spel Candy Crush en kunnen alleen maar hopen dat met de release van Soda Saga de spelersaantallen niet verder zullen dalen. Het na het tweede kwartaal 2014 aangekondigde extra superdividend van $ 150 miljoen is voor de aandeelhouders een opsteker. De goed gevulde oorlogskas van King Digital Entertainment bedraagt meer dan $ 800 miljoen en zal naast het dividend deels gebruikt worden voor de acquisitie van de Singaporese game ontwikkelaar Nonstop Games.
De deal met Nonstop Games bestaat uit $ 6 miljoen cash en $ 10 miljoen voor werknemers om ze in ieder geval voor 1 jaar te binden aan het bedrijf. Daarnaast kan er afhankelijk van de resultaten in de komende 4 jaar nog een earn out van maximaal $ 84 miljoen mogelijk.