King Digital Entertainment rapporteert excellente jaarcijfers 2014

Ondanks een ten opzichte van 2013 tegenvallend vierde kwartaal 2014 zijn de cijfers over 2014 van King Digital Entertainment (KING), bekend van de Candy Crush games, wederom excellent.

De totale omzet steeg met 20% in 2014 naar $ 2,4 miljard. Het resultaat na belastingen steeg met 1 % naar $ 575 miljoen. Door de goede resultaten steeg de kaspositie naar $ 964 miljoen aan het eind van 2014. In 2015 zal hiervan ongeveer $ 300 miljoen terugvloeien naar de aandeelhouders in de vorm van dividend ($ 0,94 per aandeel). Daarnaast is besloten dat er $ 150 miljoen zal worden aangewend voor een aandelen inkoopprogramma.

De uitkomsten ten aanzien van het aantal spelers en het aantal games zijn minstens zo spectaculair. In het vierde kwartaal van 2014 werd er een nieuw record bereikt van gemiddeld meer dan 1,5 miljard games per dag. Het aantal unieke spelers per maand steeg met 125 miljoen naar 533 miljoen in het vierde kwartaal 2014.

De groei zit met name in de mobiele games. In 2014 werden er vijf games voor mobiele platforms gereleased en drie nieuwe games op facebook. Van de vijf nieuwe mobiele games kwamen er vier in de top 15 van meest verkochte games in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor KING.
In het vierde kwartaal 2014 stonden er drie games van KING in de top 10 van Apple App Store (VS) en vier games in de top 10 van de Google Play Store (VS).

Battle Nation

Naast de mooie jaarcijfers heeft KING ook de overname aangekondigd van Z2Live Inc., een Amerikaanse game ontwikkelaar gevestigd in Seattle. Met deze overname wil KING de diversificatie naar nieuwe genre games versnellen. Z2Live ontwikkelt mobiele games voor IOS en hanteert het Freemium business model. Bekende games die ze ontwikkeld hebben zijn Trade Nations, Battle Storm en Battle Nations. De kosten van de overname bedragen $ 45 miljoen ineens en een earnout van maximaal $ 105 miljoen voor de komende drie jaar, afhankelijk van de toekomstige gerealiseerde omzet.