Het MMO spel The Elder Scrolls Online is vanaf 17 maart 2015 te spelen onder het free-to-play concept.
Dit betekent dat het spel wel gekocht moet worden maar dat er geen verplicht abonnement meer hoeft te worden afgesloten. Na de aanschaf van het spel zijn er nog wel mogelijkheden om tegen betaling het spel uit te breiden of om zeldzame items aan te schaffen.
In de huidige markt is het steeds moeilijker om een spel te verkopen met een maandelijks abonnement. Eigenlijk slagen alleen World of Warcraft en EVE Online erin om dit verdienmodel blijvend te hanteren.
Nieuwkomers op de markt starten vaak met een verplichting tot abonnement maar veranderen na verloop van tijd in een free-to-play model of het buy-to-play model.
Dit is waarschijnlijk meer een bewuste strategie van de gameontwikkelaars dan een foutje. Gameontwikkelaars weten dat de early adopters bereid zijn om meer voor een spel te betalen. Ze zijn dus ook bereid om een abonnement hiervoor af te sluiten. Na verloop van tijd droogt de bron met early adopters op en wordt het tijd voor de gameontwikkelaar om te switchen naar het free-to-play business model om de spelers binnen te halen die afwachten tot het moment van beëindigen van de verplichte abonnementstructuur. Door eerst met een verplicht abonnement te werken wordt er een soort kunstmatige krapte gecreëerd die de free-to-play gamers extra stimuleert om het spel te gaan spelen.
Vanaf 9 juni 2015 zal The Elder Scrolls Online te verkrijgen zijn op de PS 4 en Xbox One als The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited.